Lunds universitet firar 350 år. Läs mer på lu.se

Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Anette Svingstedt

Anette Svingstedt på sitt arbetsrum.

Pågående forskningsprojekt:

1a. ”Att förebygga verksamhetsavfall – in- och upplåsningar”. Tillsammans med Hervé Corvellec, Institutionen för service management och tjänstevetenskap. Finansierat av Energimyndigheten.
1b. ”Från avfallshantering till avfallsförebyggande – Att minska genomförandeunderskott med hållbara handlingsnät” (”From waste management to waste prevention: Closing implementation gaps through sustainable action nets”). Affilierad forskare. Tillsammans med bland andra Hervé Corvellec (projektansvarig) och Richard Ek från Institutionen för service management och tjänstevetenskap.
2. Om handelns digitalisering. Forskningsprojekt vid Centrum för handelsforskning, Lunds universitet.

Kan du berätta lite om forskningsprojekten?

– Handelns digitalisering och avfallsförebyggande är just nu två teman i min forskning.
– I projektet om avfallsförebyggande har vi precis avslutat ett projekt där vi visar varför det är så svårt att öka avfallsförebyggandet. Det är ett krav från EU att medlemsstaterna ska göra. I ett alldeles nyligen påbörjat projekt ska vi studera hur verksamheter inom textil, bygg, livsmedel och elektronik arbetar för att minska mängden avfall. Idag är det allt mer fokus på att förebygga avfall och det känns inspirerande och meningsfullt att studera. Det är lätt att bli engagerad.
– När det gäller det andra temat i min forskning, om handelns digitalisering, tittar vi på hur konsumenter använder sin mobiltelefon när de shoppar. Mobiltelefonen har blivit ett allt viktigare shoppingverktyg. Forskningen kring digitaliseringens effekter är fortfarande i sin linda.
– Vi har arbetat med fokusgruppssamtal och observationer ute i gallerior och på shoppinggator för att ta reda på vad människor gör med sin mobiltelefon när de är ute och handlar, hur de rör sig och agerar i butikslandskapet. En ny shoppingpraktik har utvecklats genom att konsumenter med mobiltelefonens hjälp enkelt kan handla när och var de vill, de kan göra pris- och kvalitetsjämförelser, de kan se lagerstatus, läsa bloggar och kundomdömen och sköta sin ekonomi.
– Kunder blir allt kunnigare genom tillgängligheten på kunskap och information och det gynnar exempelvis hållbarhetsfrågor. Kunniga kunder ställer krav på att handlarna ska kunna ge svar på varifrån produkter kommer ifrån, hur de transporterats, hur de förpackats och hur de ska göra när den köpta produkten ska bli avfall. De ökade kraven ser jag som något positivt för både handeln och konsumenterna.

Varför blev du intresserad av dessa områden?

– Både hållbarhetsfrågor och digitalisering är något som engagerar mig. Det ligger i tiden och det finns ett stort intresse för de här områdena utanför akademin. Att arbeta med att sprida vår forskning till det omgivande samhället är en stor inspirationskälla för mig.

Vad har du forskat om tidigare?

– Min avhandling handlade om hur olika verksamhetsstrategier påverkar servicemötet eller kundmötet. Jag har alltid varit väldigt intresserad och fascinerad av servicemötet, denna lilla mikrosituation som har så stor betydelse för organisationers framgång och konkurrenskraft. Med nästan 20 års erfarenhet från det privata näringslivet vet jag hur viktigt det här mötet är.

Varför är din forskning viktig?

– Hållbarhet är ett väldigt viktigt område och vi har stort ansvar för att öka kunskapen, med nya idéer om hur man genom att minska avfallet förbättrar miljön och hur digitaliseringen i handeln också kan bidra till ökad hållbarhet. Genom att peka på till exempel, som vi gjort i en studie, vad som hindrar ökat avfallsförebyggande visar vi samtidigt på de möjligheter som finns för att överkomma de här hindren.

Har du något ”drömprojekt” du skulle vilja genomföra i framtiden?

– Jag skulle gärna vilja kika mer på ledarskapsfrågor i tjänsteverksamheter. Vilken betydelse ledarskapet har för att skapa goda förutsättningar för god servicekvalitet är en fråga som skulle vara kul att undersöka. Annars fortsätter jag gärna på hållbarhetsspåret, kanske något om det hållbara ledarskapet.

 

Text & foto: Lars Ljunggren

 

Publikationer

Sidansvarig:

Institutionen för service management och tjänstevetenskap
Lunds universitet | Campus Helsingborg
Besök: Universitetsplatsen 2 Helsingborg
Postadress: Box 882, 251 08 Helsingborg
Telefon:
 042-35 66 20
E-post: info [at] ism.lu.se

Samhällsvetenskapliga fakulteten | Campus Helsingborg