Lunds universitet firar 350 år. Läs mer på lu.se

Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Joakim är Graduate Trainee Buyer på Tesco

Alumn från Service Management Retail

Varför valde du att läsa service managementprogrammet?

- Jag var från början inne på att läsa kandidatprogrammet i ekonomi, framförallt för att det vara en bred utbildning som öppnade många dörrar. Samtidigt kände jag till hur många studenter i Sverige som varje år går ut med en ekonomikandidat, nästan alla universitet erbjuder ju programmet. Med den vetskapen kombinerat med ett, redan då, starkt intresse för detaljhandeln, blev Service Management programmet med inriktning mot Retail ett självklart val. Det kombinerar viktiga delar av det renodlade ekonomiprogrammet med ett flertal djupdykningar inom detaljhandeln på ett perfekt sätt.

 

Hur fick du ditt nuvarande jobb?

- För att göra en lång historia kort blev jag under min utlandstermin i England rekommenderad av min professor i Supply Chain Management att ansöka till Tesco. När jag kom hem till Sverige skickade jag in en ansökan till deras Summer Internship inom inköp. Efter tre olika intelligenstest, en telefonintervju och en assesmentdag i London innehållandes presentationer, intervjuer, case, grupparbeten och diverse övningar, blev jag erbjuden en av platserna. Under de 8 veckorna på deras huvudkontor i London genomförde jag, bland annat, ett individuellt projekt som handlade om att förbättra min avdelnings inköpsstrategi och gå mot ett mer långsiktigt strategiskt tänk. Jag presenterade mitt projekt för ett antal chefer på företaget och blev betygsatt och sedan erbjuden en plats på deras Graduate Trainee Program inom inköp, vilket sträcker sig över två år.

 

Berätta vad ditt jobb innebär, vad du gör?

- Jag arbetar på inköpsavdelningen inom ”Produce”, vilket är alla färskvaror inom frukt och grönsakskategorin som säljs i Tescos butiker. Min specifika avdelning jobbar mot deras verksamhet i Centrala Europa och länder som Tjeckien, Slovakien, Ungern och Polen. Min inköpskategori är färdigpreparerade sallader, grönsaker och frukter. Övergripande har jag till uppgift att hitta och skapa långsiktiga relationer med leverantörer, förhandla om kvantiteter och priser samt att se till så att vi har 100 % tillgänglighet på våra butikers hyllor 7 dagar i veckan. Just nu har jag startat ett s.k. ”Step Change-projekt” där jag ska försöka utveckla ett förslag för hur vi kan öka lönsamheten av våra färdiga sallader och grönsaker. En del av detta är att hitta ett fåtal leverantörer, vars verksamheter vi ska investera i och på så sätt bygga upp mer långsiktiga och strategiska relationer med.

 

Vad är den största utmaningen i ditt jobb?

- Helt klart tillgängligheten i våra butiker. Hur ser vi till så att kunderna alltid hittar produkter av hög kvalitet och till ett lågt pris. Samtidigt, är relationen med leverantörerna oerhört viktig för att kunna leverera detta. Här handlar det om att arbeta strategiskt och utveckla ett nära samarbete med leverantörerna för att hålla inköpspriserna på en låg nivå och ständigt få tillgång till produkter av högsta kvalitet.

 

Hur använder du kunskaperna du fick på utbildningen i ditt yrkesliv?

- Jag använder framförallt det logiska tänkandet som jag utvecklade under mina tre år på programmet. Jag skulle inte säga att jag haft användning för ett specifikt ämne som vi har läst eller någon föreläsning som vi har haft. Snarare har jag lärt mig att ta in stora mängder information och utifrån det på kort tid fatta ett beslut för vad som är viktigt, rätt eller fel. Det är själva tankesättet och prioriteringarna som jag har användning för idag.

 

Vad skulle du ge för tips till studenterna som läser programmet?

- Ta alla möjligheter ni får att nätverka med företag och knyta kontakter, det kommer att vara till stor nytta i framtiden. Jag skulle även starkt vilja rekommendera att arbeta extra vid sidan av studierna och skaffa dig nödvändig erfarenhet inom det område du vill arbeta med i framtiden. Min stora fördel i min ansökan till Tesco var att jag hade arbetat 4 år i butik på ICA och H&M. För många detaljhandelsföretag väger butikserfarenhet väldigt tungt, det är trots allt i butikerna vi gör de viktigaste affärerna och visar upp oss för kunderna. Som en del av det Traineeprogram på Tesco som jag precis påbörjat ska vi spendera 4 veckor i butik och lära oss allt om de olika butiksområdena.

 

 

 

Sidansvarig:

Joakim Browaldh

Joakim Browaldh

Befattning: Graduate Trainee Buyer

Företag: Tesco

Läste: Service Management, inriktning Retail

Ålder: 23

Bor: London

 

"Jag har lärt mig att ta in stora mängder information och utifrån det på kort tid fatta ett beslut för vad som är viktigt, rätt eller fel. Det är själva tankesättet och prioriteringarna som jag har användning för idag."

- Joakim Browaldh
 

Institutionen för service management och tjänstevetenskap
Lunds universitet | Campus Helsingborg
Besök: Universitetsplatsen 2 Helsingborg
Postadress: Box 882, 251 08 Helsingborg
Telefon:
 042-35 66 20
E-post: info [at] ism.lu.se

Samhällsvetenskapliga fakulteten | Campus Helsingborg