Lunds universitet firar 350 år. Läs mer på lu.se

Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Louise är LIV Administratör på Söderberg & Partners

Alumn från Service Management Retail

Varför valde du att läsa service managementprogrammet?

- Jag visste inte vad jag ville bli eller göra när jag sökte in till utbildningen, men jag visste att jag ville jobba i ett större företag. Styrkan i programmet är att det är så brett, du kan göra utbildningen till din egen när du söker jobb i framtiden. Jag valde att lyfta fram särskilda kurser beroende på arbetsbeskrivningen i jobbannonsen jag sökte till.  

 

Hur fick du ditt nuvarande jobb?

- Jag var engagerad i Helsingborg Marathon här i stan och en av de jag jobbade med skulle komma att bli min nuvarande kollega. Vi stötte på varandra på min timanställning efter examen, jag var öppen med att jag sökte annan tjänst och han tyckte att jag skulle komma på intervju. Det tror jag är viktigt, våga berätta för de du känner att du är på jobbjakt. ALLT är intressant för du vet inte vilka dörrar som öppnas! 

 

Berätta vad ditt jobb innebär, vad du gör?

- Söderberg & Partners som företag gör lite olika men det jag pysslar med är administration av tjänstepension, försäkringar och placering av privat kapital. Jag ansvarar också för alla kundbokningar som mitt team har och förberedelse av handlingar till rådgivaren inför dessa. Från början bokade jag möten på timmar om 50% men nu är det en fast heltidstjänst. Det tror jag också att man inte ska vara rädd för – några timmar har också sitt värde i långa loppet! Jag har även processansvar för ett internt projekt med några av företagets teamledare där syftet är att effektivisera vårt arbetssätt.

 

Vad är den största utmaningen i ditt jobb?

- Att byta fokus – som troligen är en av utmaningarna i de flesta yrken. Finansbranschen är komplex och det är viktigt att flera olika små moment blir rätt, samtidigt som jag vill vara personlig och tydlig mot kund. 

 

Hur använder du kunskaperna du fick på utbildningen i ditt yrkesliv?

- Analys kring vad små delar bidrar till helheten. Argumentera för vad jag tycker i text har jag också med mig. Jag har under utbildningen fått öva på att prioritera vad jag börjar med och släppa annat när jag gör just den uppgiften – det har jag stor nytta av nu. 

 

Vad skulle du ge för tips till studenterna som läser programmet?

- Var okej med att inte börja på toppen där du tar besluten. Ni läser om organisationsstrukturer och om ledarskap i ett stort företagssammanhang. Men det är också viktigt att organisera och leda ditt eget arbete trots att du inte tar besluten för vad företaget gör eller inte. Om du verkligen vill bli VD eller marknadschef kommer du säkert bli det, men det är oftast inte där du börjar. 

 

Sidansvarig:

Louise Danielsson

Louise Danielsson

Befattning: LIV Administratör

Företag: Söderberg & Partners

Läste: Service Management, inriktning Retail

Ålder: 25

Bor: Villa i Höganäs

Institutionen för service management och tjänstevetenskap
Lunds universitet | Campus Helsingborg
Besök: Universitetsplatsen 2 Helsingborg
Postadress: Box 882, 251 08 Helsingborg
Telefon:
 042-35 66 20
E-post: info [at] ism.lu.se

Samhällsvetenskapliga fakulteten | Campus Helsingborg