Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Alumn - Hanna Pärsson

Hanna arbetar som DS Recruitment Manager på Sector Alarm

alumn

Läste: Service Management, Health

Examensår: 2018

Nuvarande tjänst och arbetsplats: DS Recruitment Manager på Sector Alarm
 

Hur fick du jobbet?
Jag sökte jobbet via företagets hemsida.

Vad gör du i din roll?
Idag ansvarar jag för ett team på 7 personer som arbetar med att rekrytera nya säljstjärnor till våra team runt om i Sverige. Jag håller även i utbildningar för nya säljchefer och rapporterar dagligen till närmsta ledare och VD. I rollen ingår även att arbeta aktivt med att förnya våra jobbannonser, tänka kreativt och motivera mitt team.

Vad är den största utmaningen i ditt jobb?
Jag fick rollen som rekryteringschef under rådande pandemi och en av de delarna som varit mest utmanande är att leda på distans. Även att finna sig i att man inte alltid kan vara alla till lags, utan att man ibland behöver ta beslut trots att alla inte är eniga. Ytterligare en utmaning är att definiera vad olika individer motiveras av och sen matcha detta med rätt mål och förutsättningar.

Varför valde du att läsa service management?
Jag blev intresserad av Service Management redan 2011 (året jag tog studenten). Jag var då i Verbier och säsongade och träffade en tjej som hade läst Service Management. Utbildningen lät både bred och otroligt spännande, vilket gjorde att jag redan då bestämde mig för att detta ska jag plugga. 2015 satt jag sedan på Campus i Helsingborg redo att läsa 3 år av Service Management.

Hur använder du kunskaperna du fick på utbildningen i ditt yrkesliv?
Jag har svårt att konkret sätta fingret på hur jag använder mina kunskaper i mitt jobb, men jag tror att väldigt mycket följt med omedvetet. Jag tror bland annat att vikten av att skapa en struktur och tydlighet är något jag fått med mig, även att service - oavsett bransch - är avgörande för att få verksamheter att fungera.

Hur relaterar ditt jobb till service management (inriktning)?
Jag läste hälsa som inriktning och till en början trodde jag nog att den skulle vara mer inriktad på hälsa och träning, vilket jag snabbt förstod att den inte var. Utbildningen riktar sig mer åt hur man förebygger ohälsa inom organisationer och hur man med hjälp av rätt metoder kan få en organisation att fungera väl. Nu i efterhand är jag glad att inriktningen var mer fokuserad åt det hållet, eftersom jag tagit med mig mycket in i arbetslivet.

Hur ska man tänka om man funderar på att välja service management?
Är man intresserad av en bred utbildning är Service Management rätt. Du får kunskap om mycket, men även spetskunskap, och många kan därmed läsa vidare efter studierna.

Vad skulle du ge för tips till studenterna som läser programmet?
Att alltid försöka applicera de olika kurserna i verkliga situationer. Dvs försök sätta in dem i situationer du/eller personer du känner varit med om, på så sätt blir det lättare att lära sig och förstå de olika kursernas kunskapsmål.

Vad skulle du ge för tips till studenter som snart ska ge sig ut i arbetslivet?
Stressa inte, även om det är läskigt att stå utan jobb, att lämna sina fantastiska universitetskompisar och börja ge sig ut i det ’’riktiga’’ arbetslivet. Sök jobb, våga vara kreativ och sticka ut. Mitt bästa tips är att titta efter ett företag där du har möjlighet att utvecklas, för då är det ’’bara’’ att ta sig in på företaget och därifrån visa framfötterna så finns alla möjligheter till en karriär.
Lycka till!