Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

”Black Friday skulle kunna vara ett tillfälle för handlare att visa att de står för hållbarhet.”

Idag, den fjärde fredagen i november, infaller Black Friday. Både konsumenter och handlare måste ifrågasätta den oansvariga konsumtion som denna dag ger upphov till, skriver Christian Fuentes och Emma Samsioe, konsumtionsforskare vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap.
Black friday
Bild: Hussein El-alawi, Sydsvenskan

Var tredje svensk köper något på Black Friday-rean, enligt en undersökning från Postnord.

Black Friday har blivit en konsumtionshögtid. Reklampelare, skyltar i butikerna och reklam på hemsidor och via sociala medier lovar stora sänkningar på ordinarie priser. Handeln bygger successivt upp en förväntan med hjälp av lockbeten som pop up-fönster med uppmaningar om att man ska anmäla sig för förtur till den rea som infaller på Black Friday, Marknadsföringen innehåller formuleringar som ”riktiga vassa priser” eller ”årets största prisfest”.

Många av de produkter som rabatteras på Black Friday är även i vanliga fall billiga. Men Black Friday fungerar som en katalysator för en förväntan på än lägre priser. Högtidsinramningen skapar en känsla av undantag. Budskapet är att Black Friday är en speciell dag med erbjudanden som inte kommer tillbaka. Forskning som vi har gjort gällande realisationer och marknadsföring visar att reor påverkar konsumenterna som hamnar i en situation där de upplever att vanliga regler inte gäller. Black Friday är en dag då man inte behöver ta lika stor hänsyn till sådant som kvalitet och miljö. Människor låter bli att fråga sig om de kraftigt rabatterade produkterna har kommit till på ett sätt som inte skadar miljön. De ifrågasätter inte om de behöver en TV till eller vad det är för kvalitet på den där tröjan till halva priset. Istället köper de varor som de i många fall inte hade tänkt köpa. I vissa fall köper de varor som de inte har råd att köpa.

Visst kan de rabatter som finns på Black Friday rädda julen för familjer med ansträngd ekonomi. Men inte kan konsumtionshögtider ämnade att öka detaljhandlarnas vinster vara lösningen på fattigdom. Särskilt inte med tanke på att priset för billiga produkter i Sverige ofta betalas av fattiga familjer i andra länder.

Black Friday är en av årets viktigaste handelsdagar enligt en studie från Svensk Handel. Vi har förståelse för den pressade situation som många handlare befinner sig i, men de skulle kunna välja en väg där de inte bidrar till den konsumtionshysteri som uppstår vid Black Friday. Konsumtionsdagar som Black Friday bidrar till att låga priser blir det nya normala. Det gynnar inte handlarna i det långa loppet. De får ju se sina marginaler minska. Black Friday skulle istället kunna vara ett tillfälle för handlare att visa att de står för hållbarhet.

Idag leder Black Friday till överkonsumtion och till att människor köper fel produkter. Produkter som inte håller över tid, som kanske inte passar in i ens livsstil eller som det inte finns plats för i garderoben eller garaget. Konsumtion av billiga produkter skapar ofta också mer avfall eftersom människor ofta avstår från att lämna tillbaka produkter som de inte är nöjda med till butiken där den är köpt. Istället upplever konsumenten det som enklare att kasta plagget, leksaken eller skönhetsprodukten i hushållssoporna.

Både konsumenter och handlare måste ifrågasätta den oansvariga konsumtion som Black Friday ger upphov till.

 

Christian Fuentes och Emma Samsioe, konsumtionsforskare vid institutionen för service management och tjänstevetenskap på Lunds universitet.

Debattinlägg: ”Black Friday skulle kunna vara ett tillfälle för handlare att visa att de står för hållbarhet.”

Senaste nyheter

2019-12-09

Stora turism­priset 2019

Stora turism­priset 2019
2019-12-03

Helsingborgs Handelsförenings satsning på unga forskare ska stärka Lunds universitet

Helsingborgs Handelsförenings satsning på unga forskare ska stärka Lunds universitet
2019-11-29

”Black Friday skulle kunna vara ett tillfälle för handlare att visa att de står för hållbarhet.”

”Black Friday skulle kunna vara ett tillfälle för handlare att visa att de står för hållbarhet.”
2019-11-21

Ny forskningsmiljö ska stärka forskning och undervisning inom kultur och kreativitet

Ny forskningsmiljö ska stärka forskning och undervisning inom kultur och kreativitet
2019-11-19

Forskare om konsumtionens julafton: Black Friday

Forskare om konsumtionens julafton: Black Friday

Institutionen för service management och tjänstevetenskap
Lunds universitet | Campus Helsingborg
Besök: Universitetsplatsen 2 Helsingborg
Postadress: Box 882, 251 08 Helsingborg
Telefon:
 042-35 66 20
E-post: info [at] ism [dot] lu [dot] se

Samhällsvetenskapliga fakulteten | Campus Helsingborg