Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Forskare om konsumtionens julafton: Black Friday

Nuförtiden rear butikerna sina varor redan innan julafton i allt från Singles Day till Black Week. Eller? Är det ens rea? Eller bara ett knep för att få oss att handla saker vi inte behöver? Emma Samsioe, postdoktor i service management och tjänstevetenskap kommenterar konsumtionsfenomenen.
Black friday

Företag behöver ta ansvar att inte ta fram klädesplagg som har en stor miljöpåverkan.

Emma Samsioe
Emma Samsioe

" Att handla mycket och billigt har varit enkelt, lätt och kul. Konsumtion av fast fashion, som jag studerat i min avhandling, är just ett sådant exempel ­– det är en typ av modekonsumtion som uppmuntrar till en ständig jakt på den rätta outfiten. Och Black Friday är också ett sådant konsumtionsfenomen; en möjliggörare för enkel, lätt och billig shopping.

Det finns en vana och förväntan hos konsumenter av fast fashion ­– att det ska vara billigt och att de alltid ska ha råd att handla det senaste – och vid Black Friday ska det vara ännu billigare. Men jag menar att fast fashion-konsumenten behöver bli mer kräsen i konsumtionsval – till exempel genom att ifrågasätta hur det kan vara så billigt.

Det finns mer att vara kräsen kring än att vara kräsen när det gäller trender. Det behöver inte betyda att du helt slutar handla men att du handlar betydligt mindre och med mer eftertanke; att handla saker som du tänkt på en längre tid och som du sedan kan använda under en längre tid.

Samtidigt tycker jag inte att allt fokus ska vara på konsumenten: företag behöver ta ansvar att inte ta fram klädesplagg som har en stor miljöpåverkan – och här krävs det då också nya affärsmodeller.”

 

Läs om fler forskare från Lunds universitet som funderar och ger sina bästa hållbarhetstips

Hör Christian Fuentes tala om readagar i P4 Malmöhus

Senaste nyheter

2019-12-09

Stora turism­priset 2019

Stora turism­priset 2019
2019-12-03

Helsingborgs Handelsförenings satsning på unga forskare ska stärka Lunds universitet

Helsingborgs Handelsförenings satsning på unga forskare ska stärka Lunds universitet
2019-11-29

”Black Friday skulle kunna vara ett tillfälle för handlare att visa att de står för hållbarhet.”

”Black Friday skulle kunna vara ett tillfälle för handlare att visa att de står för hållbarhet.”
2019-11-21

Ny forskningsmiljö ska stärka forskning och undervisning inom kultur och kreativitet

Ny forskningsmiljö ska stärka forskning och undervisning inom kultur och kreativitet
2019-11-19

Forskare om konsumtionens julafton: Black Friday

Forskare om konsumtionens julafton: Black Friday

Institutionen för service management och tjänstevetenskap
Lunds universitet | Campus Helsingborg
Besök: Universitetsplatsen 2 Helsingborg
Postadress: Box 882, 251 08 Helsingborg
Telefon:
 042-35 66 20
E-post: info [at] ism [dot] lu [dot] se

Samhällsvetenskapliga fakulteten | Campus Helsingborg