Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Livsstilsbutiken – ett estetiskt projekt för kvinnor som sadlat om

I avhandlingen Kärleksaffären möter vi butiksägare som driver livsstilsbutiker med sig själva som varumärke.
Ida de Wit Sandström

Ida de Wit Sandström, alumn från service management, antogs som doktorand i projektet Framtidskuster. Där fick hon upp ögonen för livsstilshandeln längs kusten, där många orter saknar matbutik.

– Det som fanns var små sommarbutiker som sålde sådant som man absolut inte behöver. Det enda som fanns att köpa var doftljus och Lexington. Jag började se sådana butiker överallt, det var inte begränsat till kustbutiker.

Alla butikerna marknadsförde sig som speciella, och uppfattades också så av sina kunder. Många affärsidkare har en personligt hållen blogg och är verksamma i sociala medier.

– De berättar om sig själva och lägger upp bilder på produkter och på sig själva. De beskriver arbetet som väldigt inspirerande, kreativt och sinnligt.

Näringsidkarna som Ida studerade är alla kvinnor, ofta högutbildade, som sadlat om. Ida beskriver arbetet i butiken som en uppvärdering av en traditionellt kvinnlig kompetens, genom att den flyttar ut från hemmet.

– Handel är en kvinnligt könad sektor, men det är även en resurs. Man inte bara är kvinna utan försöker slå mynt av det.

Avhandlingen – som fått det allittererande namnet Kärleksaffären: Kvinnor och köpenskap i kustens kommers – tar fasta på den kreativa delen av butiksarbetet och begreppet estetiskt arbete. Estetiken har blivit en allt större del av hur företag positionerar sig, oftast med fokus på kroppen, menar Ida de Wit Sandström.

– Jag vill vidga begreppet till iscensättning av saker, inte bara relaterat till lönearbete utan som något som pågår hela tiden, säger hon.

Ida de Wit Sandström arbetar idag med att undersöka förutsättningarna för ett masterprogram i fashion studies på Campus Helsingborg och kommer också att vara engagerad i det tvärvetenskapliga projektet Kreativa rum.

Läs mer om Ida de Wit Sandström och Kärleksaffären

Senaste nyheter

2018-12-28

Livsstilsbutiken – ett estetiskt projekt för kvinnor som sadlat om

Livsstilsbutiken – ett estetiskt projekt för kvinnor som sadlat om
2018-12-21

Forskning saknas om vinster i välfärden

Forskning saknas om vinster i välfärden
2018-12-12

Workshop om delningsekonomins villkor och utmaningar för svensk äventyrsturism

Workshop om delningsekonomins villkor och utmaningar för svensk äventyrsturism
2018-12-11

Ida blir årets tredje doktor i tjänstevetenskap

Ida blir årets tredje doktor i tjänstevetenskap
2018-11-26

Ökande turism orsakar problem i städerna

Ökande turism orsakar problem i städerna

Institutionen för service management och tjänstevetenskap
Lunds universitet | Campus Helsingborg
Besök: Universitetsplatsen 2 Helsingborg
Postadress: Box 882, 251 08 Helsingborg
Telefon:
 042-35 66 20
E-post: info [at] ism [dot] lu [dot] se

Samhällsvetenskapliga fakulteten | Campus Helsingborg