Lunds universitet firar 350 år. Läs mer på lu.se

Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Mobiltelefoners påverkan på handeln

Våra universitetslektorer, Christian Fuentes, Kristina Bäckström och Anette Svingstedt, har publicerat en artikel om hur våra smarta mobiltelefoner påverkar konsumenter och detaljhandeln.
Student knappar på sin mobil.

Hur påverkar mobilen oss?

Mobiltelefoner, och i synnerhet smarta mobiltelefoner, förändrar hur vi handlar och hur vi relaterar till detaljhandeln. Medan tidigare studier har visat att mobiltelefoner endast har haft en marginell påverkan på vårt shoppingbeteende, tyder nya undersökningar och studier på att dessa nu integreras i den vardagliga handeln. Syftet med den här rapporten var därför att undersöka hur mobil shopping påverkar butiker och konsumenter.

Konsumenten kan anpassa sin shoppingupplevelse

Det visade sig att smartphones inte bara används för att handla, de används också för att till exempel göra prisjämförelser, kolla om varan finns i lager, läsa produktrecensioner och få åsikter från andra genom att fota en vara. Smartphones gör att konsumenterna kan välja sin musik över butiksmusiken, lyssna på podcaster istället för att prata med personalen och surfa på nätet eller spela spel istället för att titta på produkter när de väntar på någon. Införandet av smartphones gör alltså att konsumenten kan anpassa sin shoppingupplevelse.

En ny form av självbetjäning

Det här nya sättet att shoppa på passar inte alltid in med det sätt som butikerna är utformade och organiserade. Genom att använda sina mobiltelefoner kan konsumenterna göra många av de uppgifter som tidigare utförts av personalen och butikens fysiska utformning. Konsumenterna är bland annat svårare att närma sig när de använder sina smartphones och är engagerade i andra aktiviteter. De rör sig också planlöst runt i butikerna och ignorerar skyltar och marknadsföringsmaterial, och lägger knappt märke till produkterna.

Men mobilen kan också hjälpa till i den fysiska butiken. Exempel på detta är användning av QR-koder eller när butiker tillhandahåller gratis Wi-Fi, vilket möjliggör konsumenternas mobila shopping. Dessutom användes även smarta telefoner i interaktionen med butikspersonal.

Läs hela artikeln "Smartphones and the reconfiguration of retailscapes: Stores, shopping, and digitalization", i Journal of Retailing and Consumer Services

 

Institutionen för service management och tjänstevetenskap
Lunds universitet | Campus Helsingborg
Besök: Universitetsplatsen 2 Helsingborg
Postadress: Box 882, 251 08 Helsingborg
Telefon:
 042-35 66 20
E-post: info [at] ism [dot] lu [dot] se

Samhällsvetenskapliga fakulteten | Campus Helsingborg