Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Nya idéer för turistbranschen

Masterstudenter och folk från turistbranschen fanns på plats när det hölls konferens på Campus. ”Tourism 2.0: Innovation & Experience” var namnet och det bjöds på en rad intressanta föredrag.
Naser Mirani och Ditri Ahmetaj.
Naser Mirani och Ditri Ahmetaj har studerat verksamheten vid turistbyrån i Klippan.

Under förmiddagen kunde deltagarna bland annat höra om utbytesstudenter som turister, om hur kösystem i nöjesparker kan förändras och om fria guidade rundvandringar i Helsingborg.

När vi tittade in var temat Sofiero. Jessica Jovanovska, som sedan i fjol är besöks- och bokningsansvarig där, berättade bland annat om stora förhoppningar om att mångdubbla antalet besökare – från nuvarande 160 000 om året till kanske 750 000 om tio år. Det skulle kunna medföra hundratals nya jobb och många miljoner i intäkter.

Många utmaningar

Inte så lätt att förverkliga dock, när exempelvis parkeringen redan i dag är ett problem. Infrastrukturen måste även förbättras när det gäller tillfartsvägar och skyltning och det kanske behövs ett nytt hotell?
Samtidigt ska verksamheten vara miljömässigt uthållig och det gäller att slå vakt om den unika platsen och inte minst rhododendronodlingarna, som har funnits här i 110 år. Borde Sofiero även upptas som världsarv, var en fråga som väcktes bland åhörarna och som det kan finnas anledning att återkomma till.

Fler aktiviteter

Anna Grechina och Uliana Kovalskaya berättade om sina studier kring hur besökare upplever Fredriksdals friluftsmuseum. Även för Fredriksdal gäller det att försöka locka fler besökare, men det får inte bli något Disneyland…
Bland de båda studenternas förslag fanns att anordna fler aktiviteter typ att visa upp olika hantverk eller att låta besökare delta i skörden, eller varför inte att till jul ha en tävling på temat att hitta tomten?

Oviss framtid

Ditri Ahmetaj och Naser Mirani hade studerat turistbyråverksamhet, med fokus på Klippan, och berättade om vad turistbyrån där har att erbjuda när det gäller service och information. Söderåsens nationalpark och S:t Petri kyrka är de stora besöksmålen i kommunen.
En fråga är vad som kommer att hända med turistbyråerna framöver. Turistbyrån i Klippan stängdes 2014, men öppnades åter året därpå. I Helsingborg satsas det istället på mobil verksamhet. Det finns i alla fall fortfarande omkring 300 olika turistbyråer, eller Tourist informations centers, i Sverige.

Proffsiga studenter

Avslutningsvis blev det beröm till studenterna för det proffsigt genomförda arrangemanget.
Nu går deras studier, med inriktning Tourism management, in i nästa fas. De närmaste månaderna gäller det att som avslutning på den tvååriga utbildningen skriva uppsats, innan det framemot våren är dags för examen.

 

Text: Lars Ljunggren

 

 

Senaste nyheter

2018-11-15
Hållbar turism och marina livsmedel bland nya projekt som får finansiering
Hållbar turism och marina livsmedel bland nya projekt som får finansiering
2018-11-14
De fick chansen att göra internship på H&M
De fick chansen att göra internship på H&M
2018-11-05
Elisabeth Högdahl: Myten om Söder – och Hans Roslings fula skor
Elisabeth Högdahl: Myten om Söder – och Hans Roslings fula skor
2018-10-19
Masterutbildningar inom hållbarhet och mot kultursektorn startar 2019
Masterutbildningar inom hållbarhet och mot kultursektorn startar 2019
2018-10-11
Att förebygga avfall
Att förebygga avfall

Institutionen för service management och tjänstevetenskap
Lunds universitet | Campus Helsingborg
Besök: Universitetsplatsen 2 Helsingborg
Postadress: Box 882, 251 08 Helsingborg
Telefon:
 042-35 66 20
E-post: info [at] ism [dot] lu [dot] se

Samhällsvetenskapliga fakulteten | Campus Helsingborg