Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Personalens roll i framtidens fysiska butik

Den fysiska butiken är föremål för omfattande förändring. Dagens kunder ställer alltmer avancerade krav på butikens erbjudande, där digitalisering och mobilanpassade lösningar blir allt mer centralt. Servicemötet i butiken är i förändring och butikspersonalen står inför betydande utmaningar.
workshop presentation 16 oktober
Björn C Nilsson, ansvarig för customer interaction hos Clas Ohlson, berättar om hemmafixarkedjans säljcoachprogram samt arbetet med att väva ihop de olika säljkanalerna i en sammanhängande kundupplevelse.

Centrum för handelsforskning anordnade under onsdagen en workshop som fokuserade på de utmaningar som handelsorganisationer möter idag – och de möjliga lösningar som finns. Under en halvdag fick deltagarna lyssna till inspirerande inspel från såväl forskare som kunniga praktiker. Seminariet anordnades i samband med Lunds universitets framtidsvecka.

Kristina Bäckström, forskare vid centrum för handelsforskning presenterade, tillsammans med Ulf Johansson, preliminära resultat av ett pågående forskningsprojekt under seminariet.

Vilka utmaningar och möjligheter har personalens när det gäller den fysiska butiken i framtiden?

Servicemöten i den fysiska butiken ser idag annorlunda ut på många sätt, men det personliga mötet med personal är alltjämt något som många kunder värdesätter högt och här finns möjlighet att skapa konkurrensfördelar - inte minst genom kunskap och ett bra bemötande. När det gäller utmaningar så handlar en central sådan om digitalisering i butik, där vi exempelvis ser att det finns ett behov av fortsatt utveckling för att de digitala verktyg som personalen använder ska vara ett bra stöd för dem i mötet med kunden.

Vad hoppas du att deltagarna tog med sig för insikter från workshopen?

Jag hoppas framförallt att de tyckte workshopen var givande och att dagen gav utrymme för intressanta diskussioner och erfarenhetsutbyte.

 

Senaste nyheter

2020-01-17

Josefine Östrup Backe spikade sin avhandling

Josefine Östrup Backe spikade sin avhandling
2020-01-16

"Service Management har gett mig en trygg grund"

"Service Management har gett mig en trygg grund"
2019-12-20

Ny bok: Fika, Hygge and Hospitality

Ny bok: Fika, Hygge and Hospitality
2019-12-20

Forskare mötte industrin i vetenskapliga samtal om tång

Forskare mötte industrin i vetenskapliga samtal om tång
2019-12-12

Så blir butiken en destination

Så blir butiken en destination

Institutionen för service management och tjänstevetenskap
Lunds universitet | Campus Helsingborg
Besök: Universitetsplatsen 2 Helsingborg
Postadress: Box 882, 251 08 Helsingborg
Telefon:
 042-35 66 20
E-post: info [at] ism [dot] lu [dot] se

Samhällsvetenskapliga fakulteten | Campus Helsingborg