Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Satsning på Absolute Home skapar positiv framtidstro i Åhus

The Absolut Company har öppnat besökscentret Absolut Home i Åhus och denna satsning har potential att bli en stor attraktion i orten och hela regionen. Men vilken betydelse har besökscentret för en ort som Åhus? Vilka möjligheter och utmaningar kan det medföra för invånare och företagare?
Åhus Absolute Home

Forskare från Institutionen för service management och tjänstevetenskap vid Lunds universitet har studerat både turistaktörers och Åhusbors syn på värden för att ta reda på hur dessa ställer sig till det nya besökscentret i sin ort.

Åhus är en plats som redan idag skapar många olika värden för invånare och besökare. Däremot förknippas orten främst med sommaraktiviteter och har haft svårt att sticka ut i ett året-runt perspektiv. Utvecklingen av Absolute Home ligger i linje med vad lokala och regionala organisationer redan arbetar med, insatser som sätter hållbarhet, mat och dryck i fokus och som kan förlänga säsongen.

– Så gott som alla personer vi har pratat med i studien upplever att de befinner sig i en uppåtgående utvecklingsspiral. Det finns en stark ”vi-känsla” som förenar aktörer och invånare och de känner en stolthet över att bo och verka i Åhus som förstärks genom det nya besökscentret, säger Malin Zillinger, en av forskarna bakom rapporten.

Förtroendet för The absolute Company är stort, men samtidigt finns en oro om den lokala förankringen skulle minska. Det finns även en rädsla för att en ökad tillströmning av besökare skapar problem med tillgängligheten. Det är dock framförallt en positiv framtidsanda som genomsyrar den nya satsningen och Absolute Home har en viktig roll för en gynnsam utveckling på orten.

Studien har gjorts av Lunds universitet och teamet bakom är: Malin Zillinger, doktor i kulturgeografi och lektor vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap. Sara Hedström, civilekonom samt master i service management med inriktning turism- och destinationsutveckling. Torleif Bramryd, professor i miljöstrategi vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap.

Ta del av rapporten i sin helhet här: PDF icon rapport_absolutehome.pdf

Senaste nyheter

2019-11-19

Forskare om konsumtionens julafton: Black Friday

Forskare om konsumtionens julafton: Black Friday
2019-11-19

Upplevd trygghet är en viktig del i stadens attraktivitet

Upplevd trygghet är en viktig del i stadens attraktivitet
2019-11-14

Stefan Gössling en av Sveriges mest citerade forskare

Stefan Gössling en av Sveriges mest citerade forskare
2019-11-14

Forskare: Yrkesfiskare på väg att dö ut

Forskare: Yrkesfiskare på väg att dö ut
2019-11-12

Trender som utmanar detaljhandeln

Trender som utmanar detaljhandeln

Institutionen för service management och tjänstevetenskap
Lunds universitet | Campus Helsingborg
Besök: Universitetsplatsen 2 Helsingborg
Postadress: Box 882, 251 08 Helsingborg
Telefon:
 042-35 66 20
E-post: info [at] ism [dot] lu [dot] se

Samhällsvetenskapliga fakulteten | Campus Helsingborg