Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Stark tillväxt för turismforskning i Sverige

I takt med att turism och resande har ökat i världen har även turismforskning vuxit som forskningsfält. En genomlysning av forskningen de senaste 30 åren visar på en stadig uppåtgående kurva. Två tydliga teman för svenska forskare är hållbar utveckling och destinationsutveckling.
tourism sweden

Turism är en betydande del av och drivkraft i den globaliserade ekonomin och konsumtionssamhället där den bidrar till social, ekonomisk och miljömässig förändring, såväl positiv som negativ. Att turismen har vuxit avspeglas i den mängd forskning som har bedrivits. Här är det främst universiteten själva som har finansierat forskningsprojekten. Mellan 1989 och 2018 har svenska forskare publicerat drygt 1000 forskningsartiklar om turism i internationella tidskrifter. Lunds universitet står för ett stort antal av dessa och där bidrar Institutionen för service management och tjänstevetenskap till stor del.

I årsboken Ymer som ges ut av Svenska Sällskapet för Antropologi och Geografi presenteras svensk turismforskning. I boken synliggörs möjligheter och utmaningar som turism ger upphov till och hur turism kan förstås som ett globalt, men även lokalt fenomen. Två utav forskarna i antologin är Malin Zillinger och Jan Henrik Nilsson, som tillsammans har bidragit med kapitlet ”Delningsekonomin som förändringsfaktor i urban turism”. 

- Besöksnäring och turism är viktiga drivkrafter i svensk ekonomi och utvecklingen av branschen kan få en skjuts av en stark och tillförlitlig forskning inom fältet. Antologin markerar att forskning om turism i Sverige tar sig an många viktiga ämnen, något som vi ska värna om, säger Malin Zillinger.

Jan Henrik Nilsson fortsätter:

- Utvecklingen inom turismforskningen visar att turismen inte längre kan betraktas som något trivialt. Mobilitet och turism är viktiga samhällsfenomen som har stor betydelse för kultur, ekonomi och inte minst för klimatet.

 

Senaste nyheter

2020-01-17

Josefine Östrup Backe spikade sin avhandling

Josefine Östrup Backe spikade sin avhandling
2020-01-16

"Service Management har gett mig en trygg grund"

"Service Management har gett mig en trygg grund"
2019-12-20

Ny bok: Fika, Hygge and Hospitality

Ny bok: Fika, Hygge and Hospitality
2019-12-20

Forskare mötte industrin i vetenskapliga samtal om tång

Forskare mötte industrin i vetenskapliga samtal om tång
2019-12-12

Så blir butiken en destination

Så blir butiken en destination

Institutionen för service management och tjänstevetenskap
Lunds universitet | Campus Helsingborg
Besök: Universitetsplatsen 2 Helsingborg
Postadress: Box 882, 251 08 Helsingborg
Telefon:
 042-35 66 20
E-post: info [at] ism [dot] lu [dot] se

Samhällsvetenskapliga fakulteten | Campus Helsingborg