Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Trender som utmanar detaljhandeln

Vilka är trenderna i det snabbt föränderliga detaljhandelslandskapet? Det diskuterades under en trendspaningsdag med Handelsrådet i Malmö förra veckan. Temat var ”Butiken som marknadsföringskanal”.
Trender Handel

Upplägget för dagen bestod av trendspaning på förmiddagen följt av en eftermiddag speciellt för utbildare inom handeln.  

Urban Lindstedt, journalist specialiserad på detaljhandelsbevakning höll en presentation om trenderna som just nu omvandlar handeln och forskaren Jens Nordfält talade om Butiken som marknadsföringskanal och resonerade med utgångspunkt i sin senaste forskning kring praktiska exempel kring hur den framtida fysiska butiken kan och behöver se ut. Johanna och David Neckmar som driver Blosterpigan berättade om sin rörelse med ett utbud av både varor och tjänster samt både fysisk butik och e-handel.

Trender Handel

Därefter följde en paneldebatt där Björn Bergman, vd Svenska Stadskärnor, Eric Sjöstedt, affärsområdeschef handel, Vasakronan och Ola Thufvesson, universitetslektor på Institutionen för service management och tjänstevetenskap, Lunds universitet medverkade. Debatten handlade om den fysiska handelsplatsens betydelse i tider av ökad e-handel.

Fyra trender inom detaljhandel:

1. E-handeln ökar men 90 % av all handel i Sverige sker fortfarande i butik.

2. Klassiska butiker behöver bli bättre på service, upplevelser, kreativitet och kompetens så att besökarna tydligt känner värdeskillnaden mot ren e-handel.

3. Klassiska butiker måste förbättra exponering av  varor och att få besökare att stanna längre i butik. Besökare som stannar längre upptäcker oftast fler varor de vill ha.

4. Begreppet "e-skam" är på väg. Ökad e-handel leder till att pengar skickas iväg från lokalsamhället och att det lokala utbudet minskar. 

Senaste nyheter

2020-01-17

Josefine Östrup Backe spikade sin avhandling

Josefine Östrup Backe spikade sin avhandling
2020-01-16

"Service Management har gett mig en trygg grund"

"Service Management har gett mig en trygg grund"
2019-12-20

Ny bok: Fika, Hygge and Hospitality

Ny bok: Fika, Hygge and Hospitality
2019-12-20

Forskare mötte industrin i vetenskapliga samtal om tång

Forskare mötte industrin i vetenskapliga samtal om tång
2019-12-12

Så blir butiken en destination

Så blir butiken en destination

Institutionen för service management och tjänstevetenskap
Lunds universitet | Campus Helsingborg
Besök: Universitetsplatsen 2 Helsingborg
Postadress: Box 882, 251 08 Helsingborg
Telefon:
 042-35 66 20
E-post: info [at] ism [dot] lu [dot] se

Samhällsvetenskapliga fakulteten | Campus Helsingborg