Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Emma Samsioe

Emma Samsioe vid sitt skrivbord.

Kan du berätta lite om din avhandling?

­– “Consumer contextual learning – The case of fast fashion consumption” handlar om konsumtion och konsumenter, med fokus på mode och kläder. Vad jag diskuterar i avhandlingen är de mycket hängivna modekonsumenter som alltid vill få tag på det allra senaste i butikerna. För dem gäller att hinna före alla andra. De är oerhört konkurrensinriktade. De vill veta vad som är trendigt och veta när nyheterna kommer in. Det är därför viktigt för dem att vara på plats ute i butikerna.
– Det handlar exempelvis om personer som själva har någon form av kreativt jobb. De lägger enormt mycket av sin fritid på detta och ser det som en hobby. De får också ibland kritik från familj och vänner för att deras intresse tar så mycket tid.
– Jag har intervjuat runt 25 personer som har samma intresse. Geografiskt finns de i större städer i området från Malmö och upp till Halmstad.
– ”Consumer contextual learning” är ett begrepp som jag formulerat och det känns roligt att kunna bidra med nya tankegångar till forskningen.

Varför blev du intresserad av detta område?

– Jag tyckte att det fanns förenklade antaganden om de här kvinnorna och en stereotyp bild av deras konsumtion. Jag vill försöka förstå drivkrafterna. Sedan kan man förstås ställa frågan hur hållbart detta är. När jag påbörjade arbetet hade det skrivits om ”fast fashion” främst i logistik och produktionssammanhang. Jag ville skriva ur ett annat perspektiv och höra vad de själva har att säga.
– Jag började jobba med min avhandling 2011. Det var också ungefär då som det här fenomenet blev allt synligare även i Sverige. Det har varit en utmaning, fast kul samtidigt, att följa det.

Vad har du forskat om tidigare?

– Det här är mitt första egna projekt och det bygger också på en egen idé från början. Tidigare har jag bland annat jobbat i Stockholm och Eskilstuna och varit projektassistent vid Interactive Institute. Då handlade det om fältarbete med intervjuer kring hållbar konsumtion när det gäller elförbrukning och egen elproduktion.

Varför är din forskning viktig?

– Jag försöker ge en bredare bild och att nyansera den bild som finns av det här fenomenet.

Har du ett ”drömprojekt” du skulle vilja genomföra i framtiden?

– Det är svårt att svara på just nu, eftersom jag varit så fokuserad på slutförandet av det här projektet. Men det skulle vara intressant att i framtiden titta mer på konsumtionsbeteende och konsumenters lärande, särskilt i förhållande till nya produkter och konsumenters rättigheter.
 

Text: Lars Ljunggren

 

Publikationer

Hämtat ur Lunds universitets publikationsdatabas

Senaste
Alla

Publikationer

Hämtat ur Lunds universitets publikationsdatabas

Publikationer

Hämtat ur Lunds universitets publikationsdatabas

Sidansvarig:

Institutionen för service management och tjänstevetenskap
Lunds universitet | Campus Helsingborg
Besök: Universitetsplatsen 2 Helsingborg
Postadress: Box 882, 251 08 Helsingborg
Telefon:
 042-35 66 20
E-post: info [at] ism [dot] lu [dot] se

Samhällsvetenskapliga fakulteten | Campus Helsingborg