Your browser has javascript turned off or blocked. This will lead to some parts of our website to not work properly or at all. Turn on javascript for best performance.

The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Westrup

Ulrika Westrup

Senior lecturer

Westrup

Digitala verktyg som pedagogiska hjälpmedel i föreläsningsrummet

Author

  • Anette Svingstedt
  • Ulrika Westrup

Summary, in Swedish

Som ett led i vår egen fortbildning inom blended learning (blandade lärmiljöer), har vi valt att utveckla nya digitala verktyg inom en kurs som heter ”Introduktions- kurs i service management” (15 högskolepoäng, cirka 300 studenter). Målet med att införa nya digitala verktygen är att underlätta för studenterna att skapa förståelse för kurslitteraturen (teorier, begrepp och modeller) på kursens första del ”Tjänsteperspektivet”. Med hjälp av korta videofilmer, som visar på praktiska exempel på servicesituationer, ges studenterna möjlighet att förstå och förklara vad som händer med hjälp av kurslitteraturen. För att aktivera studenterna under föreläsningarna har vi även tagit hjälp av digitala verktyg som clickers. Med hjälp av clickers får studenterna löpande återkoppling på sin kunskap, samtidigt som vi som lärare får möjlighet att testa vad de lärt sig. Vi vill också framhålla att de digitala verktyg vi valt inte bara gett stöd till studenterna, utan även utvecklat vårt eget förhållande till litteraturen. De har ”tvingat” oss att bli ännu tydligare med vad som är centrala teoretiska begrepp och modeller i litteraturen.

Department/s

  • Department of Service Management and Service Studies

Publishing year

2018

Language

Swedish

Document type

Report

Topic

  • Other Social Sciences not elsewhere specified

Status

Published

ISBN/ISSN/Other

  • ISBN: 978-91-982330-8-7