Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Alvehus

Johan Alvehus

Universitetslektor

Alvehus

To strengthen or to shatter? On the effects of stratification on professions as systems

Författare

  • Johan Alvehus
  • Sanna Eklund
  • Gustaf Kastberg

Summary, in English

The aim of this article is to contribute to the literature on how stratification affects professions. Our case study is the ‘first teacher reform’ in Sweden, which introduced a more prominent position for some teachers. In this article, we elaborate six different first teacher types and analyse how these affect the profession. While elites are generally described as hybrids, we conclude that several of our types rather led to a de-hybridization of roles, where managers became more administratively focused, and elites more anchored to professional tasks. We conclude that elite roles reveal various potentials in being strengthening/weakening or shattering/integrating to the profession, but, in contrast to other studies on professional elites, the majority of roles studied here are both strengthening and integrating to the profession. The study is qualitative and is based on 111 interviews, 12 weeks of shadowing and 53 observed meetings.

Avdelning/ar

  • Institutionen för service management och tjänstevetenskap

Publiceringsår

2021-06-01

Språk

Engelska

Sidor

371-386

Publikation/Tidskrift/Serie

Public Administration

Volym

99

Issue

2

Dokumenttyp

Artikel i tidskrift

Förlag

Wiley-Blackwell

Ämne

  • Pedagogy

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISSN: 0033-3298