Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Fördjupad utvärdering av statsbidraget Skapande skola

Författare:
  • Katja Lindqvist
  • Roger Blomgren
Publiceringsår: 2016
Språk: Svenska
Sidor:
Dokumenttyp: Rapport
Förlag: Institutionen för service management och tjänstevetenskap, Lunds universitet

Abstract english

Statsbidraget Skapande skola infördes 2008 med syftet att

möjliggöra för skolbarn att möta professionella kulturuttryck

och engagera sig själva i kulturella aktiviteter. Skapande

skola har successivt växt och omfattar idag hela grundskolan,

och erbjuder möjligheter till kultur vid många svenska

skolor. Den här rapporten redovisar ett fördjupat utvärderingsuppdrag

för Myndigheten för kulturanalys, där fokus

särskilt varit på vissa ekonomiska effekter av statsbidragets

införande på lokal och regional nivå. Frågor som ställs och

besvaras i rapporten är hur kommuners satsningar på kultur

i skolan utvecklats sedan statsbidragets införande, och ifall

det finns indikationer på att vissa typer av kulturaktörer

har fördelar framom andra vad gäller att få Skapande

skola-uppdrag.

Keywords

  • Social Sciences Interdisciplinary

Other

Published
  • ISBN: 978-91-982330-3-2
  • ISBN: 978-91-982330-2-5

Institutionen för service management och tjänstevetenskap
Lunds universitet | Campus Helsingborg
Besök: Universitetsplatsen 2 Helsingborg
Postadress: Box 882, 251 08 Helsingborg
Telefon:
 042-35 66 20
E-post: info [at] ism [dot] lu [dot] se

Samhällsvetenskapliga fakulteten | Campus Helsingborg