Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Eskilsson

Lena Eskilsson

Prorektor

Eskilsson

Homosex and the city

Författare

  • Karin Book
  • Lena Eskilsson

Redaktör

  • Richard Ek
  • Johan Hultman

Summary, in Swedish

Boken behandlar hur platser idag paketeras och marknadsförs i syfte att attrahera besökare, företag och invånare. Bokens övergripande tema är platsens produktion och konsumtion: hur, var, när, varför och av vem? Boken kan ses som en handledning i platsens produktgörande, men är i första hand en kritisk och reflekterande diskussion om hur vårt förhållningssätt till omvärlden påverkas när platser blir kommersiella produkter.



I kapitlet diskuteras hur en specifik typ av sexualitet - (manlig) homosexualitet - kan användas som ett strategiskt verktyg för att göra en urban miljö attraktiv.

Avdelning/ar

  • Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi
  • Institutionen för service management och tjänstevetenskap

Publiceringsår

2007

Språk

Svenska

Sidor

37-54

Publikation/Tidskrift/Serie

Plats som produkt. Kommersialisering och paketering

Dokumenttyp

Del av eller Kapitel i bok

Förlag

Studentlitteratur AB

Ämne

  • Social Sciences Interdisciplinary

Nyckelord

  • kommersialisering
  • städer
  • homosexualitet
  • platsutveckling
  • det rosa kapitalet
  • Place marketing/platsmarknadsföring

Status

Published

ISBN/ISSN/Övrigt

  • ISBN: 978-91-44-04598-6