Lunds universitet firar 350 år. Läs mer på lu.se

Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Mia Larson

Mia Larson på sitt arbetsrum.

Pågående forskningsprojekt:

“Digitalisering och visualisering av guidetjänster inom svensk äventyrsturism”. Tillsammans med Cecilia Cassinger, Institutionen för strategisk kommunikation.

Kan du berätta lite om forskningsprojektet?

­– Det är ett projekt som stöds av Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond (BFUF). En företagare håller på att bygga upp en plattform på nätet kring äventyrsturism. Där ska guider kunna lägga upp information om sina kompetensområden och det blir ett nytt sätt för dem att marknadsföra sig själva, till att börja med i Sverige.
– Plattformen lanseras till sommaren och vi ska följa hur den utvecklas. Vad händer på plattformen? Vilken typ av kommunikation sker här? Den visuella kommunikationen är mycket viktig.
– Jag nappade på idén. Det passade bra ihop med min tidigare forskning. Där har jag bland annat tittat på hur sociala media används. Här arbetar jag tillsammans med Cecilia Cassinger på ISK (Institutionen för strategisk kommunikation).
– Man kan jämföra med Airbnb, där den som vill hyra ut rum gör sin egen annons, med text och bilder. Det är samma sak här och vi ska se på hur man bygger upp tjänsten och hur innehållet paketeras.

Varför blev du intresserad av detta område?

– Jag blev kontaktad angående plattformen och som sagt var så passade det bra ihop med min forskning. Jag har forskat väldigt mycket om olika evenemang och om turismutveckling. Bland annat har jag sett på hur festivaler använder sig av sociala media.
– Delningsekonomin har kommit allt mer de senaste åren. Det är svårt att veta riktigt var det kommer att landa och det är spännande att följa.

Vad har du forskat om tidigare?

– Jag har deltagit i många olika projekt. Det största var ”Framtidskuster”, som jag också var projektledare för tillsammans med Cecilia Fredriksson, där vi bland annat tittade på olika aspekter av turism och hållbar turistutveckling vid kusterna.
– Kustområdena är ju så attraktiva, bara vatten i sig är en attraktion, men det är problem med att orterna avfolkas och det bara blir sommarboende. I ett delprojekt så tittade vi på tre platser – Marstrand, Björholmen och Käringön – och hur man kan främja utvecklingen där. Varje plats har sina utmaningar, men Käringön har till exempel ett levande samhälle året runt fast det är en perifer placering. 

Varför är din forskning viktig? 

– Jag är nyfiken av min natur och vill förstå och se hur man kan utveckla saker. I samband med ”Framtidskuster” hade vi samarbete med bland annat kommuner och kunde tydligt se att forskningen gav effekt. Till exempel har Kungälvs kommun haft användning för våra forskningsresultat.
– Jag började forska om olika evenemang och festivaler under 90-talet. Här kan forskningen visa på vad som har hänt i utvecklingen och det är också något som är användbart i undervisningen.

Har du något ”drömprojekt” du skulle vilja genomföra i framtiden?

– Jag är intresserad av nya trender i samhället – kring delningsekonomin, digitaliseringen, spiritualitet. Nu håller jag på att skissa på ett projekt som tar utgångspunkt i begreppet spirituellt ledarskap. Det finns andra sätt att se på hur man driver företag, som går emot den traditionella bilden, och det vore spännande att beskriva.

 

Text & foto: Lars Ljunggren

 

Publikationer

Hämtat ur Lunds universitets publikationsdatabas

Sidansvarig:

Institutionen för service management och tjänstevetenskap
Lunds universitet | Campus Helsingborg
Besök: Universitetsplatsen 2 Helsingborg
Postadress: Box 882, 251 08 Helsingborg
Telefon:
 042-35 66 20
E-post: info [at] ism [dot] lu [dot] se

Samhällsvetenskapliga fakulteten | Campus Helsingborg