Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Om institutionen

service management och tjänstevetenskap

Institutionen för service management och tjänstevetenskap är en framgångsrik enhet för utbildning och forskning inom kundnära serviceorganisationer. Vi erbjuder managementutbildningar med spetskompetens inom detaljhandel, hållbarhet, hälsa, kreativa näringar, logistik, turism och hotell. Våra utbildningar är utvecklade i samarbete med ledande branschföretag och organisationer. Vi är en del av Lunds universitet på dynamiska Campus Helsingborg.

Prefekter
Prefekt Mattias Wengelin och biträdande prefekt Jan-Henrik Nilsson

Två kandidatprogram och ett masterprogram

Vi inriktar vår utbildning och forskning på kundnära serviceorganisationer, särskilt inom snabbt växande serviceintensiva branscher. Institutionen har idag två kandidatprogram och ett masterprogram. Vårt mål är att vara det främsta alternativet för dig som söker en internationellt gångbar, tvärvetenskaplig ledarskapsutbildning. En utbildning med både bredd och djup samt en klar profil mot servicesektorn och tjänstesamhället.

Många ämnesdiscipliner under samma tak

Forskningsverksamheten vid institutionen utvecklas snabbt. Institutionens lärare, professorer och doktorander bidrar med forskningskompetens från fler än tio ämnesdiscipliner. Institutionen har även en forskarutbildning i ämnet tjänstevetenskap. Vi strävar efter att vara en forskningsintensiv institution med spetsforskning i tjänstevetenskap och våra kontakter med världen utanför universitetet är omfattande. 

Vi har också ett nära samarbete med företag och organisationer som vi ständigt utvecklas tillsammans med. Vi vill vara en självklar samarbetspartner för servicenäringarnas företag och organisationer när det gäller utbildning och forskning.

Institutionen för service management och tjänstevetenskap är en del av den Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Lunds universitet. Vi finns på Campus Helsingborg sedan år 2000 och är idag en framgångsrik och tvärvetenskaplig enhet för utbildnings-, forsknings- och uppdragsverksamhet.

Varmt välkommen till oss på institutionen för service management och tjänstevetenskap.

Campus Helsingborg

Institutionen i siffror:

  • 880 studenter
  • 55 anställda
  • 26 lektorer
  • 11 doktorander
  • 7 professorer

Våra studenter i siffror

  • 82 % är 19-23 år
  • 68 % är kvinnliga studenter
  • 74 % kommer från Götaland
  • 42 % läste ekonomiprogrammet på gymnasiet
  • 98 % har arbetslivserfarenhet