Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Stefan Gössling

Stefan Gössling vid datorn.

Pågående forskningsprojekt:

”The psychology of the car”.

Kan du berätta lite om forskningsprojektet?

– Jag håller på med en bok i ett ganska stort projekt. Det har inte skrivits så mycket om den djupare psykologin bakom bilanvändandet. Det är möjligt att se en förklaring till användningen av stora bilar av typen SUV som att folk upplever omvärlden som farlig. Framförallt i USA kan bilen då uppfattas som ett slags skydd och det går att se samma tendens i Europa. Rädsla gör folk mer knutna till bilen och det används av branschen som försäljningsargument. Jag tittar på de här olika aspekterna och försöker förklara vad som gör bilen så magnetisk.
– Reklamen är en viktig infallsvinkel för den här studien. I Sverige kan man till exempel hitta reklam i Stockholm för bilar med four wheel drive, varför det nu skulle behövas där?
– Sedan är det populärkulturens betydelse, med bilen som en spegel av samhället. Jag tänker till exempel på ”road movies” och filmer som ”The fast and the furious”, som är så oerhört populära. Vad är det som gör dem så attraktiva? Filmerna är en introduktion till temat ”snabbt och aggressivt”. Vem är det som engagerar sig i bilrace? Jag vill förstå psykologin bakom detta.
– Jag vill agera mot bilen – en normativ ambition – och visa på alternativ. I städer som Malmö och Stockholm vill man ha ned bilanvändandet till förmån för cykeltrafiken. I det sammanhanget måste vi förstå den grundläggande psykologin bakom bilanvändandet för att kunna uppnå att förändra det.
– Mycket av min forskning handlar om transportfrågor. Jag är bland annat intresserad av smartphoneappar och transportbeteende. Kan till exempel en app som ”What’s app” leda till att det inte finns samma behov av resor? Det finns appar som gör det enklare att navigera bland offentliga transporter – kan de göra det mycket mer attraktivt att använda sig av dessa? Det är ett spännande forskningsområde.
– Jag har också jobbat mycket med flyget. Det hävdas att olika flygbolag går med vinst, men det går att vända på resonemanget. Det finns så många olika former av subventioner – alltså pengar från skattebetalarna – till flygbolagen, till passagerarna, till flygplatserna.

Varför blev du intresserad av detta område?

– Jag har länge varit intresserad av miljöfrågor kring hållbarhet och klimat. Jag var tidigt ute med att titta just på flyget och dess miljöpåverkan, redan i början av 90-talet. Det är alltså närmare 25 år jag har jobbat med de här frågorna. När jag började var det inte många som forskade om detta, nu är det annorlunda.

Vad har du forskat om tidigare?

– Jag har deltagit i många projekt, men det känns svårt att framhålla något särskilt. Mitt mest citerade arbete gjorde jag som en uppföljare till min avhandling. Det handlade om miljökonsekvenserna av turismen, ”Global environmental consequences of tourism”.
– Det blev stor uppmärksamhet kring en studie jag gjorde om hur hypermobilitet påverkar människor. Den handlade om businessresenärer som jämt är på väg och hur det påverkar deras hälsa. Undersökningen gav globalt genomslag. De största nyhetsaktörerna, som CNN och andra hörde, av sig. Det var alltså inte frågor om klimatet som väckte störst uppmärksamhet, utan frågor om hälsa.
– En annan mycket uppmärksammad rapport var för två år sedan och gällde en studie av kostnaderna för användning av bilar jämfört med cyklar i Köpenhamn.

Varför är din forskning viktig?

– Jag ser min forskning både som ett intresse och ett samhällsuppdrag. Det gäller att försöka begränsa miljöförstöringen och klimatförändringarna.
– Turismen är en viktig del av frågeställningen. Hur kan man begränsa turismens miljöpåverkan? Hur kan man arbeta för att bevara miljön?

Har du något "drömprojekt” du skulle vilja genomföra i framtiden?

– Inte riktigt, men det dyker ständigt upp nya idéer. Man bearbetar en idé och så kommer det två nya.
 

Text: Lars Ljunggren

 

Publikationer

Hämtat ur Lunds universitets publikationsdatabas

Senaste
Alla

Publikationer

Hämtat ur Lunds universitets publikationsdatabas

Publikationer

Hämtat ur Lunds universitets publikationsdatabas

Sidansvarig:

Institutionen för service management och tjänstevetenskap
Lunds universitet | Campus Helsingborg
Besök: Universitetsplatsen 2 Helsingborg
Postadress: Box 882, 251 08 Helsingborg
Telefon:
 042-35 66 20
E-post: info [at] ism [dot] lu [dot] se

Samhällsvetenskapliga fakulteten | Campus Helsingborg