Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Alumn Saga Kjell

Saga jobbar som Key Account Manager på Blueberry College & Universitet

Saga Kjell

Läste: Service Management, Turism & hotell

Examensår: 2019

Nuvarande tjänst och arbetsplats: Key Account Manager, Blueberry College & Universitet


Hur fick du jobbet?
Jag blev faktiskt tipsad om Blueberry av en kurskamrat på Service Management-programmet som arbetade där och på den vägen jag blev introducerad i företaget. Sedan utlyste de en tjänst som lät precis som en beskrivning av mig. Eftersom jag visste att hon som rekommenderade mig trivdes bra i företaget tvekade jag inte att ansöka. Dessutom har jag alltid haft en förkärlek för utlandsstudier! På intervjun fick jag en väldigt god känsla för företaget och tackade ja till tjänsten vilket jag idag är mycket glad för. Jag vill därför absolut råda alla att lära känna andra studenter på campus. Då blir studietiden roligare och man skapar framtida kontakter för arbetslivet!


Vad gör du i din roll?
Som Key Account Manager ansvarar jag för att inspirera och hjälpa studenter i deras val av utbildning utomlands på college eller universitet. Det sker i form av rådgivningar där jag presenterar våra partneruniversitet och lyssnar in studenternas önskemål, och tillsammans kommer vi fram till vilken skola vi ska ansöka till. En viktig del i mitt jobb är därför att underhålla relationerna till våra utländska universitetspartners. Det medför årligen resor utomlands för att besöka våra partneruniversitet, vilket är en givande del av mitt jobb. I min roll ingår även att besöka och hålla i presentationer på mässor och andra event, vilket innebär att jag lägger mycket tid på att bygga samarbeten och skapa nära relationer med studentorganisationer i Sverige. Sammanfattningsvis innebär min roll att jag varje dag får inspirera studenter.


Vad är den största utmaningen i ditt jobb?
Jag lockas ofta att själv åka iväg på ytterligare utlandsstudier, man inspireras dagligen! Annars är min största utmaning i mitt jobb att se till att alla studenter som hör av sig till oss får den hjälp de efterfrågar och helst att hjälpen överträffar deras förväntningar. Man vill alltid ge den absolut bästa hjälpen till varje student men samtidigt måste man även hjälpa så många som möjligt, så det är en ständig balansgång. Att så många studenter hör av sig och visar intresse för utlandsstudier är såklart positivt i vår globaliserade värld.


Varför valde du att läsa turism och hotell?
Jag var faktiskt inte lika bestämd på vilken inriktning jag skulle välja gentemot att det skulle bli programmet Service Management. Service Management kändes som ett självklart val då jag visste att jag efter min naturvetenskapliga gymnasieexamen ville utforska mjuka kunskapsvärden och för att jag alltid trivts i yrkesroller där jag får arbeta med personligt och kundanpassat bemötande. Vidare ville jag studera ett brett program då jag gillar att agera spindeln i nätet på arbetsplatsen. Men eftersom jag inte klarade välja inriktning direkt valde jag att åka iväg och backpacka i ett år. Under det året växte mitt intresse för världen, andra kulturer och internationella relationer och då kände jag att turism var ett givet val för mig. Dessutom lockade kurserna om den hållbara besöksnäringen mig - hur turismen måste utvecklas för att minska klimatpåverkan.


Hur använder du kunskaperna du fick på utbildningen i ditt yrkesliv?
Det är ingen överdrift att påstå att jag varje arbetsdag påminns om hur viktigt ett bra kundbemötande är. Jag får nämligen ett kvitto på det för varje nöjd student som återkommer till mig och tackar för bra service och då blir man glad själv. Man får nämligen en uppsjö med nyttiga verktyg att använda i arbetslivet från programmet och efter avslutad utbildning sitter det i ryggmärgen. Förutom lärdomen att arbeta kundfokuserat använder jag dagligen kunskaperna jag fick av att bygga förtroendefulla kundrelationer och förståelsen av konsumentbeteenden. Detta är värdefullt för mig både när jag är i kontakt med våra partneruniversitet och med studenter. Jag har även stor fördel av att ha läst inriktningen turism i mitt yrkesliv då jag just arbetar med andra destinationer och kulturer genom utlandsstudier. Därutöver bidrar även min utbytestermin i Sydney som jag fick chansen till tack vare Lunds universitet till mitt arbete. Denna erfarenhet har gett mig förståelse och insyn i äventyret som väntar studenter som ska åka iväg utomlands.


Hur relaterar ditt jobb till inriktningen turism och hotell?
I och med att jag arbetar med just utlandsstudier så blir mitt jobb direkt kopplat till turistnäringen men i form av högre utbildning vilket är jättekul! Det kontinuerliga flödet av människor med olika bakgrunder och kulturer gör att ingen arbetsdag blir den andra lik! Det är mycket som händer i denna bransch som är i ständig förändring både mot det digitala och det hållbara vilket gör att jag kan nyttja mina kompetenser från universitetsstudierna. Det gäller exempelvis att vara innovativ när det kommer till att utveckla och bibehålla kontakten med våra utländska partners trots tidsskillnad och den långa distansen.


Hur ska man tänka om man funderar på att välja service management?
Om du vill ha en unik men samtidigt bred utbildning så är Service Management perfekt för dig! Man bör komma ihåg att det är en tvärvetenskaplig utbildning som kan ge många utvecklings-möjligheter efter utbildningen. Du kommer att kunna lite om mycket och därmed vara attraktiv för många företag som i någon form arbetar med personliga kontakter vilket idag nästan inkluderar alla. Men du har alla möjligheter att spetsa dig efter utbildningen i något område inom programmets kurser som du under utbildningens gång kanske fastnade extra för.


Vad skulle du ge för tips till studenterna som läser programmet?
Studierna är viktiga. Både föreläsningarna och kursmaterialet ger dig mycket bra kunskaper men undervärdera inte studentengagemang eller att jobba extra. Det är nämligen lika viktigt att få praktisera den teoretiska kunskapen man får av utbildning. Speciellt då programmet bygger på ämnen såsom ledarskap, organisationen och framförallt kundbemötande som även måste utövas för att ge färdighet. Campus Helsingborg erbjuder många sätt att engagera sig på, till exempel styrelsearbete eller projektengagemang. Helsingborg är även en stad med nära anknytning till campus och dess studenter, så ta till vara på det och sök ett extra jobb i stan. Förutom möjligheten att praktisera dina kunskaper knyter du dessutom kontakter i näringslivet, win-win!


Vad skulle du ge för tips till studenter som snart ska ge sig ut i arbetslivet?
Gå på magkänsla! Efter en intervju är det viktigt att ställa dig själv frågan vad din magkänsla sa dig om upplevelsen. Kändes det som att företagskulturen passade dig? Lät rollen som du tänkte dig? Tänk på att det är lika viktigt att undersöka vad arbetsgivaren har att erbjuda dig och inte enbart vad du kan erbjuda arbetsgivaren. Det är även lätt att bli blind för kända företagsnamn eller yrkestitlar att man missar mindre företag som kan vara minst lika intressanta. Dessutom är konkurrensen ofta mindre vilket underlättar när man söker sitt första jobb utan längre arbetserfarenhet. I det mindre företaget får man ofta chansen att pröva på olika uppgifter innan man hamnar i ett fack.