Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Henric är hotelldirektör på First Hotel Jörgen Kock

Alumn från Service Management Tourism & hotel

Henric Carlsson hamnade rätt direkt på service management med inriktning hotell. Efter många års pendlande till Danmark har han hittat hem igen.

Varför valde du att läsa service management-programmet?

– Jag har alltid varit intresserad av att arbeta med hotell. Utbildningen var perfekt och gav mycket ekonomi, men också en bred kunskap om hotellbranschen.  

Hur fick du ditt nuvarande jobb?

– Innan denna tjänst arbetade jag också som direktör för ett av kedjans hotell i Köpenhamn, så när tjänsten i Malmö blev ledig tog jag möjligheten att inte pendla till Danmark, trots att jag gjort det i 10 år.  

Berätta vad ditt jobb innebär

– Mitt yttersta ansvar är att vi levererar ett gott ekonomiskt resultat och det upptar mycket av min tid. Det som bland annat är med och bidrar till att vi gör det, är att vår personal har det bra, produktutveckling, säljarbete och strategiska beslut. 

Vad är den största utmaningen i ditt jobb?

– Vi ska prestera varje dag, ett hotell och team är aldrig bättre än sin senaste återkoppling från en gäst – eller för den delen från sin personal. Det är utmanande att nå resultat, speciellt när hotellbranschen är så komplex att det hotellrum du hade ledigt igår – det kan du inte sälja igen idag. Det kan man t.ex. inom retail.  

Hur använder du kunskaperna du fick på utbildningen i ditt yrkesliv?

– Givetvis mycket ekonomi, men generellt tycker jag att jag fick en bra och bred bas som jag  står på i vardagen i mitt jobb – allt från ledarskap till krishantering, livsmedel o.s.v. 

Vad skulle du ge för tips till studenterna som läser programmet?

– När vi pluggade pratade flera av oss om att vi skulle ha praktik, men det är bättre att komma igång och arbeta direkt efter studierna, eller ha extrajobb vid sidan om. Tänk på att i hotellbranschen räcker det oftast inte med att endast ha de teoretiska kunskaperna för att bli ledare från dag ett, utan du lär dig mycket om det praktiska genom att arbeta i vår härliga bransch. Att kombinera kunskap med erfarenhet är det absolut bästa för att nå dina mål och göra en karriär.  

Henric Carlsson

Henric Carlsson

Befattning: Hotelldirektör

Företag: First Hotel Jörgen Kock

Läste: Service Management, inriktning Hotel & Restaurant (som nu heter Tourism & hotel)

Ålder: 33

Bor: Malmö