Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Tips från tidigare studenter!

Hur förbättrar du dina möjligheter på framtida arbetsmarknad? Läs vilka tio tips våra alumner ger till studenter som läser service management!

1.       Jobba och/eller ha ett engagemang vid sidan om studierna!


Jag är en väldigt stark förespråkare till att man ska göra saker vid sidan av sin service managementutbildning. Engagemanget vid sidan av gör att man förstår det man pratar om på utbildningen. Det var engagemanget som gjorde att jag både kunde sortera min egen kunskap och förstod: ”ja men jag kan faktiskt detta” samt förstod vilken efterfrågan som finns på arbetsmarknaden gällande service managementkompetensen. Det finns jättemycket möjligheter att engagera sig både ideellt och/eller jobba extra. Våga ta steget och utmana dig själv!
 

2.       Ta egna initiativ! - nätverka och skapa kontakter


Knyt kontakter, prata med din klasskompisar och håll kontakten. Var med på så mycket som möjligt, stäng inte in er och bara plugga utan var med på företagsträffar och näringslivsdagar som anordnas på skolan, häng med på allt sådant. Dina klasskamrater kan vara dem som gör att du får en fot in någonstans i framtiden. Det finns även stora möjligheter att söka sig utanför Campusbubblan och nätverka med näringslivet. Ta egna initiativ och leta upp de nätverk som finns inom den bransch du är intresserad av.
 

3.       Engagera dig i Helsingborgs studentliv!


Jag var positivt förvånad över hur mycket studentliv som fanns i Helsingborg. Engagera dig i studentföreningarna, du lär dig väldigt mycket och får värdefulla kontakter som kan leda till jobb!


4.       Du får en unik profil


En positiv grej som jag jättegärna skulle vilja skicka med är att man har en väldigt unik profil som service managementstudent. Jag ångrar absolut inte att jag valde service management framför ekonomi för det har gett mig min nisch som egentligen ingen annan har.


5.       Se bredden på utbildningen som en möjlighet!


För mig var fördelen när jag sökte jobb att man kunde, beroende på jobbet, skriva lite olika inriktningar som man har läst. Om jag sökte en mer ekonomiinriktad tjänst så tryckte jag på de kurserna vi hade läst och om jag sökte marknadsföringstjänst så tryckte jag på de kurserna. Jag var inte säker på under utbildningen vad jag ville göra efter examen och då kände jag när jag var klar att jag inte är låst någonstans utan jag har en bred bas och stå på.

 

6.       Skapa spetskompetens inom programmet


Hur svårt det än är när man sitter där i skolbänken och inte riktigt vet så försök hitta ditt intresse och rikta din utbildning mot det. De möjligheterna finns tycker jag. Ha en långsiktig bild, om du vill ha en ledande position och ha personalansvar, rikta dina kurser på så vis och försök styra ditt examensarbete mot vad du vill jobba med i framtiden.

 
7.       Du förväntas inte kunna allt – stressa inte!


Utbildningen ger dig verktyg att ta in och applicera kunskap på verkligheten. Du förväntas inte kunna allt utan du kommer lära dig mer på arbetsplatsen. Utbildningen ger dig en bra bas att stå på. Ha inte panik utan se det som en rolig utmaning.

 
8.       Ta tillvara på näringslivsanknytningen

 

Jag skulle rekommendera att ta vara på alla möjligheter vad gäller näringslivsanknytning. Gå på gästföreläsningar och studiebesök när det erbjuds. Det är bra att få veta vilka jobb som finns och få möjligheten att ställa frågor. Det var också intressant när vi fick jobba med case baserat på en frågeställning företagen hade kommit med, då blev det på riktigt. Alla kopplingar till näringslivet har man stor nytta av.

 
9.       Ta tillvara på olika utbildningsmoment


Man lär sig något av alla utbildningsmoment. Något jag tycker var bra med utbildningen var grupparbeten eftersom det förbereder dig inför arbetslivet. Det är jättenyttigt att jobba i grupp med olika människor och lära sig att samarbeta.

 
10.   Reflektera över dina kunskaper och kompetenser


Jag skulle tipsa om att sätta sig ner efter varje avslutad kurs och fundera på vad kursen innebär och vad man har fått med sig från den. Bara att ha lite stolpar från varje kurs om vad man läst och lärt sig underlättar väldigt mycket när man väl är färdig.

 

Källa: Alumnintervjuer med 10 utexaminerade studenter 2013-2017.

Institutionen för service management och tjänstevetenskap
Lunds universitet | Campus Helsingborg
Besök: Universitetsplatsen 2 Helsingborg
Postadress: Box 882, 251 08 Helsingborg
Telefon:
 042-35 66 20
E-post: info [at] ism [dot] lu [dot] se

Samhällsvetenskapliga fakulteten | Campus Helsingborg