Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Vanliga frågor och svar

För nya studenter vid terminsstart

Ansökan och antagning

När kommer antagningsbeskedet?

Det nationella antagningsbeskedet efter 1:a antagningsomgången blir tillgängligt för alla antagna programstudenter den 11 juli på Mina sidor på antagning.se. Du måste svara senast den 26 juli, klockan 24.00! Det gör du på Mina sidor på www.antagning.se. Svarar du inte förlorar du din plats. Om du ångrar dig efter det går det ibland att göra en sen ansökan (se nedan). Nästa antagningsbesked kommer efter 2:a antagningsomgången och finns på antagning.se den 1 augusti. Det är inget svarskrav på det andra antagningsbeskedet, men om du avstår din plats vill vi att du anmäler detta på antagning.se snarast eftersom vi har reserver som står i kö.

Om jag inte är behörig, t.ex. inte har Matematik C eller 3b/3c – när är sista dag för komplettering?

Du måste skicka in dina kompletterande betyg till antagning.se (Antagningsservice, Frösön), så att de har dem senast den 20 juni. Om din skola för över betyg till den nationella betygsdatabasen (BEDA), behöver du inte skicka in ditt slutbetyg. Enstaka betyg i ämnen och kurser kan du däremot behöva skicka in. Detsamma gäller intyg från folkhögskolestudier och utländska gymnasiebetyg. Tänk på att det ibland tar några dagar för posten att komma fram.

Sen ansökan till våra program – går det?

De kurser och program som har platser kvar efter första urvalet kommer att öppna igen för sen anmälan den 15 juli. Dessa utbildningar är då märkta "Öppen för sen anmälan" på antagning.se. Du som gör en sen anmälan rangordnas efter alla som sökt i tid, utifrån det datum då din anmälan inkommit och du styrkt behörighetskraven.

Om jag är reserv på ett program, vad ska jag då göra?

Reservantagningen görs under vecka 34 och 35. Om du blir reservantagen kommer du att få ett nytt antagningsbesked på Mina sidor på antagning.se samt ett mejl med information från institutionen. Om du fortfarande är reserv vid terminsstarten ska du INTE komma till uppropet, vi gör ingen reservantagning på plats.

Finns det chans att byta inriktning på service management-programmet när jag har börjat?

Nej.

Jag fått en plats på ett program nu, men vill börja först nästa år. Går det?

Ja, om du som sökande har särskilda skäl. Det kan vara föräldraledighet, studentfackligt uppdrag eller uppskjuten ledighet (arbetstagares rätt till studieledighet). Ansökan ställs till institutionen. Om du inte har de särskilda skälen ovan får du ansöka till programmet nästa år istället.

Varför har min ansökan blivit struken på antagning.se?

Troligen uppfyller du inte behörigheten till programmet. Kontakta Antagningsservice på antagning.se om du har frågor om själva antagningen.

Om kursstarten

När börjar terminen?

Höstterminen startar måndagen den 2 september. Terminen slutar den 19 januari 2020. Vårterminen börjar den 20 januari och slutar den 7 juni 2020.

Vad innebär första dagen på kandidatprogrammet?

Första dagen är fullspäckad med aktiviteter. Alla nya studenter träffas på Helsingborgs Arena klockan 8.00. Därefter promenerar vi gemensamt ner till Campus. Väl på plats hålls introduktion och registrering och du får massor med information om ditt program/inriktning/kurs. De studentsociala aktiviteterna startar redan veckan innan, dvs den 26 augusti – glöm inte anmäla dig till Novischveckorna, se nedan.

Hur registrerar jag mig på programmet?

Du blir registrerad genom att närvara på vårt informationstillfälle på Campus Helsingborg den 2 september, där du kryssas av på en namnlista över antagna studenter. Det är därför viktigt att du meddelar oss om du inte kan närvara den 2 september. Se tider för respektive program eller kurs.
(OBS! Vid första kursen ska du ej webbregistrera dig!)

Om jag är antagen på program, men inte kan komma 2 september?

Hör av dig till oss innan 2 september och meddela att du vill behålla din plats på programmet. Du får sedan komma till vår expedition på Campus (våning E3) i efterhand för att bli registrerad på programmet.

En av era studenter verkar ha hört av sig till mig, stämmer det?

Ja, det stämmer. Studenter från studentföreningen Agoras Novischeri hör av sig till alla våra antagna studenter under mitten av augusti för att höra ifall du vill vara med på Novischveckorna (se nedan) samt svara på dina frågor om terminsstarten, programmet, studierna, Campus, staden Helsingborg etc. Passa på att fråga allt du undrat! Tänk på att de kontaktar dig via det telefonummer eller den mejladress du angav när du sökte till utbildningen på antagning.se.

Vad är Novischveckorna och när börjar de?


Det är studentföreningen Agoras sektion ”Novischeriet” som anordnar Novischveckorna, det som tidigare kallades nollningen. De arrangerar studentsociala aktiviteter under hela första veckan samt veckan innan, glöm inte att anmäla dig direkt till Agora! Novischkatalogen och mer information finns på Agoras facebooksida.

Praktisk info

Hur hittar jag kursplaner och vilken litteratur vi ska ha på första kursen?


Du hittar länk till dem under respektive program eller kurs som du ska läsa på terminsstartssidan.

Var finns schemat?

Länk till schemat finns på sidan för respektive utbildning under TerminsstartTänk på att schemat är preliminärt och ändringar kan komma att ske.

Hur får jag studiemedel från CSN?


När du ansökte till programmet kunde du kryssa i en ruta om att du ville ha studiemedel från CSN om du blev antagen. Kryssade du i denna ruta får du en blankett hemskickad från CSN. Gjorde du inte det kan du kontakta CSN på www.csn.se. Du kan ansöka om studiemedel för två terminer i taget och slippa ansöka igen inför vårterminen.

Hur söker jag studentboende?

För att få information om hur du får studentboende i Helsingborg, gå in på www.helsingborgsstudent.se.  Du kan också maila till: studentbostad [at] helsingborg [dot] se eller ringa 042-10 50 00.

Får jag en fadder?


Ja, alla antagna studenter som anmält sig till Agoras Novischveckor (se ovan) tilldelas en faddergrupp som de träffar i början. Om du är reserv och blir antagen senare kan du kontakta fadderansvarig för att anmäla dig till Novischveckorna och få en faddergrupp. Se Agoras Facebook-sida för mer information.

 

Sidansvarig:

Antagen eller reserv?

Den 11 juli får du ditt antagningsbesked på "Mina sidor" på antagning.se. Du måste svara senast den 26 juli. Är du reservplacerad tackar du ja till din reservplats.

Den 1 augusti får du det andra antagningsbeskedet, inget svarskrav. Om du är reservplacerad ska du avvakta – vi genomför reservantagningen vecka 34-35 och du kommer att få ett nytt antagningsbesked på "Mina sidor" samt mejl från oss ifall du blir antagen.

Har du frågor om antagning under sommaren – hör av dig i första hand till antagning.se eller Lunds universitets antagningsavdelning.

Studentboende?

studenter

För att få information om hur du får studentboende i Helsingborg, gå in på www.helsingborgsstudent.se. Du kan också maila till studentbostad [at] helsingborg [dot] se eller ringa till 042-10 50 00 om du har frågor.

Kontakta oss

Kontakta en forskare

Tel: 042-35 66 20  Mail: info [at] ism [dot] lu [dot] se

Institutionen för service management och tjänstevetenskap
Lunds universitet | Campus Helsingborg
Besök: Universitetsplatsen 2 Helsingborg
Postadress: Box 882, 251 08 Helsingborg
Telefon:
 042-35 66 20
E-post: info [at] ism [dot] lu [dot] se

Samhällsvetenskapliga fakulteten | Campus Helsingborg